Brev:
Nej tak til mad med klumper
29. december 2007
Alder:
7 mdr.
Nej tak til mad med klumper
Hej Helen
Jeg har lidt spørgsmål vedr. maden til min 7 mdr. gamle datter. Hun har fra starten af været vild med grød og mos, dog er der tale om pulver-og glastypen, da jeg ikke har haft overskudet endnu til at lave det selv pga. af en temlig hård start som mor. MEN nu da hun er blevet så gammel er der jo klumper/små grøntsags-og kødstykker i maden og DET kan hun altså slet ikke spise. Dvs. hun spiser det med glæde, altså hun kan godt lide smagen, men hun vrider sig og strækker halsen og gør brækfornemmelser. Det virker altså som om det generer hendes brækcenter på en eller anden måde - en dag fik hun også et stykke galt i halsen- så det ender med hun kaster op når hun har spist det.
Så nu tør jeg ikke give hende mere af den slags - og derfor får hun så grød (f.ex. fuldkorns/havregrød) med frugt/grøntsagsmos, der er HELT uden klumper.
Hvordan skal jeg "lære" hende at spise klumpet mad eller kommer det af sig selv senere hen? Sundhedsplejersken anbefaler jo, at det skal være nu, men sker der noget ved, at hun ikke får den mad nu?
Til sidst et side-sovespørgsmål:
Vi har stadig soveproblemer herhjemme og kæmper stadig med at få hende til at sove i sengen frem for på arm - synes dog ikke at lykkes - SUK! Men spørgsmålet handler om min undren over for så lidt som hun sover - ja, altså hun har jo aldrig sovet særlig meget, men nu er der dage, hvor hun ikke sover fra kl. 8.30 om morgenen til 20.30 om aftenen, og der har vi prøvet at lægge hende ret mange gange på forskellige måder. Det underlige er, at hun ikke virker specielt træt i løbet af dagen, faktisk trives hun. Andre dage sover hun som hun plejer, max. 1 1/2 fordelt ud på hele dagen på ca. 30 min. ad gangen. Kan det lille væsen klare sig med så lidt søvn??
Glæder mig til dit svar. Godt nytår.
R